Back to top

Social media keeps on growing

Tegenwoordig kunnen we het aantal niet-gebruikers van Facebook bijna op één hand tellen. In december 2016 telde Facebook maar liefst 6,6 miljoen Belgische gebruikers. Hoewel verschillende voorspellingen beweerden dat het aantal gebruikers zou stagneren in 2016, steeg het aantal Facebookprofielen met maar liefst 700.000 ten opzichte van december 2015. Facebook is dus veruit het populairste sociale medium van België.

Bovendien lijken ook bedrijven eindelijk wakker te worden voor het gebruik van Facebook. Meer en meer bedrijven zien in dat Facebook een belangrijk medium is om hun doelgroep te kunnen bereiken. Zo integreerden maar liefst 43% van alle Belgische bedrijven sociale media in hun bedrijfsstrategie. En dit aantal blijft maar stijgen. Ze beschouwen Facebook niet alleen als versterking van hun bedrijfsimago, maar ook als belangrijk middel voor customer care en crisismanagement.

Maar hoe zit het nu met andere sociale media? Dat het gebruik van Twitter weer gedaald is ten opzichte van vorig jaar, verbaast wellicht niemand. En het is ook niet zo verrassend dat deze daling vooral plaatsvindt bij jongeren. Media waarin het visuele aspect centraal staat zoals Instagram, Snapchat en Pinterest profiteren hier duidelijk van. Meer nog, Snapchat en Instagram kenden de grootste groei van sociale media in 2016. Instagram behaalde in 2016 wereldwijd 500 miljoen actieve gebruikers.

Bij LinkedIN zien we nog steeds een stijging van het aantal Belgische LinkedIN profielen. Dit aantal profielen groeide vorig jaar met maar liefst 11%. Zo steeg het aantal Belgische accounts tot 3 miljoen in 2016. Het aantal Belgische groepen op LinkedIN groeide uit tot 1.354, dit is een stijging van 12% vergeleken met december 2015. Het aantal bedrijven aanwezig op LinkedIN steeg fors in vergelijking met vorig jaar. Er zijn maar liefst 58% meer bedrijfsprofielen dan vorig jaar en het aantal strandde in december op 39.385.

Zo zie je maar, de huidige sociale media doen het grotendeels voortreffelijk. Steeds meer Belgen bevinden zich op verschillende sociale media en gebruiken ze ook actiever als vorig jaar. Als bedrijf kun je hier dus maar beter rekening mee houden in je marketing- en communicatie strategie.

Bron: B.V.L.G., De Morgen

Wil je als eerste alle nieuwtjes over Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels

Hoera, Pubmarket! heeft er een zusje bij. Different View van Mario Bakker uit Almere gaat vanaf nu verder als Pubmarket! Wat verandert is de naam, wat blijft is het vertrouwde creatieve team.

Blogartikel communicatiebureau Pubmarket! breidt uit naar Nederland.

Communicatiebureau Pubmarket! heeft een participatie genomen in het Nederlandse bureau Meijer-HWK Marketingcommunicatie dat voortaan verder gaat onder de naam "Pubmarket!".

Blogartikel ‘Ethisch hacken’, de oplossing?

Cybercriminaliteit is het meest voorkomende type economische misdrijf waarmee ondernemingen in België geconfronteerd worden. Hier kan nu verandering in komen!