“Vision without execution is just hallucination!”
Potentiële klanten en zeker de digital natives, zoeken echte merkbelevingen die aansluiten bij hun eigen leefwereld. Je creëert echte ervaringen met je merk die triggeren en die interest, trial en loyalty stimuleren. Die ervaringen zijn dé gelegenheid om de merkclaims van je campagnes te bewijzen en om te zetten in sales. Brand activation veronderstelt wel een goede kennis van je doelgroep. De merkbeleving moet kloppen of de consument loopt weg, net zoals hij zonder blikken of blozen de tv-commercials wegzapt. Vandaar dat het belangrijk is om brand activation pas te starten na een strategisch voortraject waarin o.a. buyer persona profielen duidelijk gedefinieerd werden. Zo zorg je ervoor dat je klanten een gezicht krijgen en dat je weet wat hun interesses, motivaties en behoeften zijn. Bepaal wie je wil bereiken en hoe je hen moet bereiken.
Events, experience marketing en interactie via social media kunnen een belangrijke rol spelen in brand activation, maar vergeet zeker de winkelvloer niet! Een recent onderzoek van Philips Lighting toonde aan dat in een DIY-context 70% (!) van de shoppers in de winkel zelf beslist welk merk en product ze uiteindelijk kopen. Het goede oude POS-materiaal en alle andere shopper marketingtools, denken we maar aan de inrichting van het winkelrek, hebben dus nog lang niet afgedaan, integendeel.
Een goede brand activation campagne integreert op een creatieve en intelligente manier een hele waaier van media en communicatiemiddelen. Als brand stimuleer je zo de interesses en loyaliteit van de consument. De directe en open interactie met de consument die dit oplevert, helpt je trouwens om je toekomstige acties verder te verfijnen en te optimaliseren.